17.mai kake

Håper alle har hatt en herlig 17.mai feiring - det hadde hvertall jeg!
Jeg er jo ikke akkurat en baker, så kake og slikt er ikke akkurat min sterkeste side - meeeen guttaboys trengte en kake til deres frokost så jeg stilte meg villig:P hehe

Kaken ble en blanding av inspo fra Passion4baking og meg selv:)

Du trenger:
Kaken:
300 gr mørk kokesjokolade
(jeg tok 150 dronningsjokolade og 150 gr 70%)
290 gr hvetemel
(helst 140 gr hvetemel og 150 gr mandelmel)
5 egg
250 gr smør
120 gr sukker
1,5 ts bakepulver
1 ts vaniljepulver eller vanilje ekstrakt


Frosting:
250 gr mørk sjokolade
120 ml kremfløte
1 pk Philadelphia Freia Melkesjokolade
75 gr smør

Baking av kakeeee:
Hell sjokolade og smør i en bolle og sett den over en kjele med varmt vann slik at ingrediensene smelter sammen. Jeg har bruker en blanding av dronningsjokolade og 70 % fra Freia.



 La blandingen avkjøles og start med egg og sukkerblandingen.
Ha eggene og sukkeret i en bolle og kjør gjennom kjøkkenmaskinen i ca 10 min til blandingen er helt hvit - den vil ikke bli stiv pga plommene:) Jeg har dessverre kun en håndmikser så etter kanskje 45 min (!!!) var min klar. anbefaler alle til å heller kjøpe seg en KitchenAid eller lignende (støl...) :P

Mot slutten måtte jeg gjøre det for hånd - slit! hehe...
 Tilsett så melet, vaniljepulver og bakepulver litt og litt av gangen - sikt gjerne melet 
så er du sikker på at du ikke får noe klumper.
 ha så i sjokoladeblandingen.

 Ha i en kakeform. min er 26 cm i diameter. Stekes midt i ovnen på 150´C i ca 40-45 min - 
sjekk med pinne for alle ovner er forskjellige!
 Voila!

 Såååå kommer min twist på det hele. Jeg valgte så å lage en chocolate chips brownie bunn:)
Jeg var en liten snik og kjøpte denne på pose. Stekte den i ovnen på 175 i 10-12 min. 
*
 I mellomtiden lagde jeg frostingen:)
Ha i sjokoladen sammen med smør og kremfløte i en bolle,  og sett den over en kjele med varmt vann. Rør om til glinsende og deilig:)
Sett det i fryseren i cirka 10-15 minutter til det blir kaldt, men ikke ha den for 
lenge inne - da blir den FOR stiv.
  
Ta ut av fryseren og ha i philadelphiaen:)
 

Mmm! Miks det i kjøkkenmaskinen til fluffy konsistens.
Smør kaken med litt av frostingen og legg brownie bunnen oppå.


 Snu kaken og smør på med frostingen

Da er det bare å pynte og dandere sånn som du vil:)
Jeg brukte jordbær- Prøvde med på roser, men siden jeg ikke akkurat er den mest rutinerte bakeren, så dekorerte jeg med "roser" ala Lyche:P